Over Volley Veilig

Hoe werkt het?

Met VolleyVeilig dagen we jou en je spelers uit om altijd een goede en gevarieerde warming-up te doen. Maak eerst een account aan. Daarna kan je een team aanmaken,je team uitnodigen en samen het warming-up-programma volgen!

teams Teams

Ga naar Teams om je team te selecteren of een nieuw team aan te maken. Kies vervolgens je team uit de lijst om het trainingsschema van deze week te bekijken, teamleden uit te nodigen of teaminstellingen te wijzigen.

trainingsschema Trainingsschema

Ga naar Trainingsschema en kies je team. Doe de oefeningen met je team en versterk zo je spieren. De oefeningen verschillen per week!

 Fysiotherapeuten

Onder fysiotherapeuten staat waar je terecht kan mocht je onverhoopt toch een blessure hebben opgelopen.

 Blessures

Hier vind je meer informatie over het behandelen van blessures.

 

Fasen en opbouw

VolleyVeilig is opgebouwd in zes fasen door het volleybalseizoen heen:

Fase 1 tot herfstvakantie

Fase 2 herfst

Fase 3 tot kerstvakantie

Fase 4 tot voorjaarsvakantie

Fase 5 tot einde seizoen

Fase 6 nacompetitie

 

VolleyVeilig kent de volgende opbouw per week: een cardiovasculaire warm-up, romp-stabiliteit oefeningen, oefeningen gericht op het voorkomen van knieblessures, en oefeningen gericht op de preventie van schouderblessures. De oefeningen gericht op de preventie van enkelblessures zijn binnen de gehele warming-up ingebed. De totale warming-up duurt 10-15 minuten per keer.

Voor de wedstrijden is er een speciale wedstrijdwarming-up ontwikkeld.

 

Veiligheid en aandachtspunten

Schoenen

De schoenen zijn de belangrijkste onderdelen van de uitrusting van een volleyballer. Om blessures te voorkomen zijn de juiste schoenen cruciaal. Deze aspecten zijn van belang.

- Schokdemping

- Stabiliteit en steun

Laat volleyballers op de volgende kenmerken van de schoen te letten:

o             Na het strikken van de schoen, moet de hiel goed omsloten zijn.

o             De hielkap van de schoen moet hoog genoeg zijn en de hele hiel omvatten.

o             Tijdens het lopen mag de hiel niet op en neer schuiven in de hielkap.

o             Een goede hielkap biedt voldoende weerstand

- Voetafwikkeling: Veel sporters hebben een afwijkende voetafwikkeling. Elke afwijking belast voeten, enkels, knieën of onderbenen extra. Schoenen die veel stabiliteit en steun bieden, kunnen die afwijkingen en extra belasting compenseren.

 

Kleding en sokken

Volleybalkleding moet lekker zitten, soepele beweging toelaten en optimaal vocht opnemen. Goede volleybalsokken moeten wrijving in de schoen voorkomen, goed passen en voldoende vocht opnemen en afvoeren.

 

Persoonlijke bescherming

Om blessures tijdens volleybal te voorkomen zijn verschillende beschermingsmiddelen beschikbaar, zoals kniebeschermers en enkelbraces.

- Kniebeschermers: deze verzachten de gevolgen van een val op de knieën, waardoor de kans op blessures als kneuzingen, schaafwonden en open wonden aanmerkelijk kleiner wordt. Laat de volleyballer bij aankoop altijd op de volgende aspecten te letten:

o             De kniebeschermer moet een goede pasvorm hebben: hij mag niet te strak zitten en knellen, maar ook niet te los zitten en afzakken.

o             Kniebeschermers met een open knieholte laten meer beweging toe.

o             De kniebeschermer moet van goed schokabsorberend materiaal gemaakt zijn.

- Tapen en bandageren: Om blessures aan de enkel of andere gewrichten te voorkomen of genezen, kunnen ze worden ingetapet of gebandageerd met zwachtels. Dat werkt direct en is daarom populair. Afhankelijk van de manier waarop de tape of zwachtels zijn aangebracht, werken ze therapeutisch (genezend) of preventief. Een volleyballer kan ook een brace gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het herstel van een blessure. Een enkelbrace is een verstevigde bandage die de enkel ondersteunt, en zo een (nieuwe) verzwikking voorkomt.

 

 

VolleyVeilig is een initiatief van VeiligheidNL en Nevobo/
Copyright 2018 VeiligheidNL. 
Alle rechten voorbehouden.